
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) bij TB
Als familiebedrijf uit 1934 zijn we niet voor niets zo oud en groot geworden als we vandaag zijn. We hebben ons al die jaren gericht op langdurige relaties en op een duurzame bijdrage aan onze omgeving. En dat blijven we doen. We adviseren onze klanten passend en steeds schoner vervoer en leggen onszelf een hoge duurzaamheidsstandaard op. Ontdek wat TB doet aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
Bekijk hier ons MVO verslag 2024 Bekijk hier ons MVO verslag 2023
3 belangrijke thema's

Sociale impact
Een optimale werkomgeving
We vinden het belangrijk dat onze medewerkers in een optimale werkomgeving kunnen werken. We investeren daarom fors in het faciliteren van een veilige, duurzame en efficiënte werkomgeving, zowel fysiek als sociaal. We willen dat iedereen zich welkom voelt bij TB. Zo doen we dat.
1.1 We investeren in duurzame inzetbaarheid
We zorgen ervoor dat onze medewerkers hun werk veilig en gezond kunnen doen, vitaal blijven en zich kunnen omscholen en opleiden om ook breder inzetbaar te zijn en blijven. Ons MTO (Medewerkers tevredenheidsonderzoek) laat zien dat we op die gebieden hoger scoren dan de benchmark.
1.2 We zorgen voor veilig werk
We werken we volgens de Arbowet en het Besluit Risico’s Zware Ongevallen en organiseren het werk zo, dat er geen nadelige impact of risico’s op schade en letsel zijn. Om de kans op incidenten op de werkvloer te verkleinen zijn door middel van een risico-inventarisatie & -evaluatie alle arbeidsrisico's in kaart gebracht. De manager Facilitaire Zaken, Duurzaamheid & HSE (Health, Safety & Environment), ondersteunt door preventiemedewerkers en de HSE coördinator, dragen vervolgens zorg voor het doorvoeren van verbetermaatregelen aan de hand van het bij de RI&E horende Plan van Aanpak. Ook psychosociaal zorgen we voor een veilige omgeving; Zo kunnen onze medewerkers ongewenst gedrag melden bij een interne of externe vertrouwenspersoon en hanteren wij een zero tolerance beleid op het gebied van ongewenste gedragingen als pesten, uitingen van haat en intimidatie.
1.3 We zorgen voor gezonde arbeidsomstandigheden
Alle fysieke en fysische omstandigheden op de werkplek die van invloed zijn op de gezondheid en het welzijn van onze medewerkers, moeten in orde zijn. We nemen onze zorgplicht zeer serieus, monitoren doorlopend de omstandigheden en nemen nieuwe en innovatieve maatregelen om onze medewerkers gezond te houden. Een mooi voorbeeld hiervan is de introductie van een breed scala aan tilhulpmiddelen, van acculiften tot slagmoertrolleys, in onze werkplaatsen. Het uitgangspunt bij deze hulpmiddelen is dat de collega geen zware onderdelen of gereedschappen meer hoeft te tillen maar wel volledig zelfstandig de werkzaamheden uit kan voeren.
1.4 We zetten ons in voor diversiteit en inclusiviteit
We bevorderen de diversiteit van onze werknemers op het gebied van vaardigheden, kennis, leeftijd, cultuur, geslacht en herkomst. We streven naar een goede man-vrouwverhouding en zo divers mogelijk leidinggevende teams waarin verschillende kwaliteiten, vaardigheden, kennis en drijfveren vertegenwoordigd zijn.
1.5 We zijn sociaal betrokken en geven iedereen een kans
We zijn een aantrekkelijke werkgever voor medewerkers van alle lagen van de bevolking. Van wetenschappelijk opgeleid, tot toetreders en herintreders. We geven re-integratiekandidaten, leerlingen, studenten, herintreders en gepensioneerde ex-medewerkers allemaal een kans en bieden ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de gelegenheid om bij ons te werken.
1.6 We investeren in ontwikkelingsmogelijkheden
Onze werknemers krijgen de gelegenheid om zichzelf verder te ontwikkelen en te scholen naast hun huidige werkzaamheden en functie. We starten met veiligheidstrainingen en dealer-opleidingsprogramma’s, waarna we onze werknemers actief stimuleren om hun kennis en kunde te verbreden en vergroten op de vlakken waarin ze dat graag willen.
1.7 We zetten ons in voor een duurzame keten
We bevorderen de milieu- en arbeidsomstandigheden in onze keten door bij de inkoop van producten en diensten nadrukkelijk te letten op sociale en milieuaspecten die een belangrijke rol spelen bij de productie, het transport en het gebruik. Daarnaast maken we hierover duidelijke afspraken met onze leveranciers en afnemers.
1.8 We gaan zorgvuldig om met informatie en systemen
We zetten ons in voor informatie- en systeembeveiliging van werknemersgegevens, klantgegevens en andere gevoelige informatie. We houden ons aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), hebben onze systemen ingericht naar de standaarden van ISO 27001 en hebben een interne Compliance Officer.
1.9 We beperken en voorkomen omgevingshinder
We beperken de geluidsoverlast, verkeersoverlast, stankoverlast of een andere vorm van overlast die door de omwonenden en bedrijven rondom onze vestigingen als hinderlijk wordt ervaren. Ook hebben we een actief beleid om deze overlast te beperken. Zo brengen we overlastrisico’s in kaart, gaan we in gesprek met de omwonenden en bestrijden we eventuele risico’s met gepaste maatregelen.

Economische impact
Optimale dienstverlening
We vinden het belangrijk dat onze klanten tevreden zijn, de kwaliteit van onze dienstverlening goed is en dat daaruit ook goede financiële prestaties volgen. Wij zijn een betrouwbare partner voor onze klanten. Benieuwd hoe? Dat lees je hieronder.
2.1 We zetten ons in voor hoge klanttevredenheid
De glimlach van onze klanten is al generaties lang ons bestaansrecht. Daarom meten we de klanttevredenheid van onze klanten met een sterrenmeting en een enquête. Met de resultaten gaan we aan de slag om de klanttevredenheid te waarborgen en verbeteren.
2.2 We bieden kwaliteit in product en service
Het bieden van een kwalitatieve dienstverlening en kwalitatieve producten is de belangrijkste factor voor een tevreden klant. We toetsen de kwaliteit van onze dienstverlening op verschillende manieren en volgens de standaarden van de ISO 9001:2015. Daarnaast staan we structureel direct in contact met de fabrikant en kunnen zo samen beter actie ondernemen als de productkwaliteit te wensen overlaat.
2.3 We zetten in op gezonde financiële prestaties
Als we financieel gezond zijn, kunnen we meer dan 600 gezinnen een inkomen bieden en investeren in goede arbeidsomstandigheden. Met een gezonde omzet en winst kunnen we bijdragen aan de economische groei en welvaart van zowel Nederland als Duitsland & Polen. Ook kunnen we zo significant bijdragen aan de transitie naar emissievrije mobiliteit, door te investeren in elektrische of emissievrije voertuigen.

Ecologische impact
Respect voor onze omgeving
We vinden het belangrijk om onze impact op het milieu zo klein mogelijk te maken en houden. Alle TB truck bedrijven zijn daarom ISO 14001:2015 gecertificeerd. Hoe we dat doen?
3.1 We dringen onze eigen emissies terug
We analyseren de CO₂-uitstoot van het woon-werkverkeer van ons personeel en van onze eigen bedrijfsmiddelen. Denk hierbij ook aan het energieverbruik van de vestigingen en onze bedrijfsvoertuigen. We willen onze ecologische impact verkleinen door ons wagenpark te elektrificeren en verantwoord om te gaan met energie.
3.2 We stimuleren klanten om emissievrij te rijden
We bevorderen emissievrije mobiliteit in Nederland. Daarin volgen we de doelstellingen en richtlijnen van de fabrikant. TB promoot het nieuwe rijden aan consumenten en bedrijven (én ons eigen personeel) en verschaft voertuiginformatie aan de wagenparkbeheerders.
3.3 We verlagen ons energieverbruik
Ons energieverbruik wordt op al onze locaties actief gemeten en gemonitord, zodat we gerichte maatregelen kunnen nemen om energie te besparen. Zo verlagen we onder meer ons elektriciteitsverbruik door automatische, situatieafhankelijke regelingen voor verlichting en klimaatbeheersing toe te passen en door intensieve verbruikers te vervangen door energiezuinigere alternatieven.
De elektriciteit die we op onze Nederlandse vestigingen gebruiken, is 100% groen en wordt volledig in Nederland opgewekt uit zonne-, wind- en waterenergie.
Ons gasverbruik beperken we onder andere met Warmte-Koude Opslag (WKO)-systemen, door de aanvoertemperatuur van het cv-water automatisch af te stemmen op de buitentemperatuur en door gebruik te maken van modulerende HR-ketels.
3.4 We verminderen en recyclen afval
Wij scheiden meer dan 20 verschillende afvalstromen (materialen, onderdelen en vloeistoffen) en geven zoveel mogelijk van deze afvalstromen een circulair leven. Daarnaast sturen we actief op het verminderen van het afvalvolume uit onze eigen activiteiten én op het scheidingspercentage per monteur. Ook zijn we continu in gesprek met onze leveranciers om samen de hoeveelheid afval door verpakkingsmaterialen verder terug te dringen.
3.5 We besparen op ons waterverbruik
Onze watermeters zijn uitgerust met technologie van Smartvatten, waarmee we het waterverbruik real-time monitoren en analyseren. Zo sporen we lekkages vroegtijdig op en voorkomen we waterschade.
3.6 We voldoen aan milieu- en Arbowetgeving
We voldoen volledig aan de nationale natuur- en arbowetgeving die op ons bedrijf van toepassing is. Om actueel te blijven en wet- en regelgeving goed te beheren, maken we gebruik van de Arbo- en Milieu-modules van Sufficio: een online register voor wettelijke verplichtingen op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden.

TB steunt onder meer
TB draagt haar steentje bij aan de maatschappij door goede doelen en stichtingen te steunen.
- Sophia Kinderziekenhuis
- JINC
- Stichting lotgenoten
- Theaterwerkplaats Tiuri
- Betrokken Ondernemers Breda
- Brood en Rozen
- Breda Maakt Mij Blij
- Philharmonie ZuidNederland

Vragen over MVO bij TB?
Wil je meer weten over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) bij TB?
Neem contact op met Roel Wouterse: